lauantai 28. marraskuuta 2015

Jäähyväispäivitys

Viimeinen päivä Zambiassa alkoi, kun heräsimme perjantai aamuna klo 7 varaamaan aamupaloja. Aamupalan jälkeen lähdimme vielä viimeiselle kauppa reissulle ostoskeskus Levyyn, josta ajattelimme ostaa vielä viime hetken eväät koneeseen ja tuliaiset kotiin. Levystä päästyämme lähdimme takaisin Lusaka Backpackersille syömään viimeiset purilaiset, jotta jaksaisimme kärsivällisinä tyytyä lentokoneen ruokatarjoiluun. No pääsimme lähtemään kohti asemaa klo 12, että kerkeäisimme koneeseen. Matka meni poikkeusellisen nopeasti Suomeen saakka, koska reitti oli jo tuttu. Rooman välilaskun jälkeen kone tyhjeni sen verta paljon, että pääsimme kunnolla nukkumaan. Ruotsissa sitten syötiin vähän, jotain aamupalan tapaista. Suomeen päästyämme pojat rupesivat valittaan kylmästä, kun kroppa on tottunut siihen Afrikan lämpöön. Ja nytten olemme matkalla kohti Tamperetta. Näin lähellä kotia rupeaa jo matka väsymys hieman painamaan jokaista jätkää.

Tässä päivityksessä haluaisimme kiittää kaikkia sponsoreitamme Sykliä, käymäläseura huussi Ry:tä sekä koulun johtoa, jotka ovat mahdollistaneet tällaisen matkan ja oppimis mahdollisuuden meille. Haluamme myös erityisesti kiittää lukijoitamme meidän tukemisesta ja aktiivisesta seuramisesta. Oli hauska seurata kuinka lukija määrät blogiin nousivat joka kerta kun kävimme kirjoittelemassa blogia. Kiitämme tietenkin myös ohjaavia opettajiamme Tommia ja Perttua, jotka valitsivat meidät tänne matkalle mukaan.

perjantai 27. marraskuuta 2015

Tänään lähdimme Kariba Bushclubilta kohti Lusakaa

Torstai päivä alkoi hyvin nukutun yön jälkeen hymyssä suin, koska lähdön hetki on jo lähellä.
Aamias pöytä.
Aamupalaksi nautittiin pääosin english breakfastia (pekonia, yhdeltä puolelta paistettuja kananmunia, paahto leipää ja bratwurstin pala).

Kamat pakattuna ja valmiina lähtöön
No aloimme pikku hiljaa aamupalan jälkeen pakkailemaan tavaroita kasaan ja kävimme respassa ostamassa vettä ja vähän, jotain pikku purtavaa matkalle.

Herkullinnen lounas ennen lähtöä.
Söimme ennen lähtöä lounaan ja lähdimme siitä suoraan kolmen tunnin auto matkalle kohti Chomaa.
Kariba Bushclubin porteilla.
Tuli pieniä ongemia matkan suhteen.
Auto ei ottanut jostain syystä kierroksia ollenkaan.
Renkaan vaihto tienpäällä.
Kyseiset viat saatiin onneksi korjattua ja pääsimme jatkamaan matkaa kohti Batokaa.

No suunnitelmat muuttuivat sen verta, että jäimme Batokan pysäkille odottelemaan bussia. Koska suunnitelmat muuttuivat meillä oli siinä sitte pari tuntia aikaa ja bussi oli noin 40 minuuttia myöhässä, joten kulutimme aikaa kiertelemällä pitkin kojuja ja parit elukatkin siinä tuli nähtyä.

Karja hidasteli matkaamme vähän väliä.

Kaupparatsut tulivat nopiasti kiinni kun auto pysähtyi.

Kaivuu työt menossa ja kyläläiset ovat kerääntyneet paikalle.

Batokan koulu.

Ostoksia on helppo tehä autosta käsin.

Kulhoo sun muuta sälää.

Aseman laitamilla.

Nälkäisille matkalaisille mentiin heti tarjoamaan purtavia kun bussi pysähtyi.

Batokan koju markkinat.

Kojuja riittää....

Maissin kuorinta palvelu.

Bussia odottaessa.

Paikalliset kauppiaat säilyttivät hedelmiään vatien alla, etteivät ne menisi ihan pilalle

Lehmä vankkuri.
Ankkojakin sieltä jostain tuli.
Matkan noin puolessa välissä on ainoa vessatauko, jonka aikana voi ostaa vettä ja ruokaa. Ruuan ostossa on semmonen ongelma, kun ei ole selvää jonoa ja paikalliset tunkee eteen vaikka väkisin nii täällä pitää osata pitää puolensa, jos haluaa ruokaa ostaa.

Pimeää laskeutui nopeasti.
 No se etappi jäi taakse ja nytten ollaan noin 3-4 tuntia bussissa ja sen jälkeen pitäisi olla perillä Lusakassa. Lusakaan päästyämme otamme suunnan kohti Lusaka Backpackerssiä ja menemme todennäköisesti suoraan nukkumaan, koska pääsimme perille klo 22:10.
Paikalliset suharit oliva asemalla odottamassa.
Pääsimme takseilla Lusaka Backpackersille.
Lähdimme katseleen
huoneita itsellemme.
Sängyt valkattuina ja nukkumaan menossa.
Saimme tällä kertaa huoneen rakennuksesta emmekä mökkiä, josta löytyy varmaan kuva ihan ekoissa päivityksissä. Huomenna olisi sitten lento edessä ja reilu 20 tunnin istunta koneessa plus vaihdot jne. Saa nähä päästäänkö Suomeen aikataulun mukaisesti vai ei. Vaikka kirjoitin kyseistä päivitystä 1:30 asti yöllä torsta
in päivitys viivästyi, koska oli ongelmia kuvien kanssa.

keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Lähtö lähestyy

Krokotiili altaita
Aamulla heräsimme seitsemän aikoihin hyvin nukutun yön jälkeen. Aamupalaksi oli English Breakfast johon kuului mm. kaksi toastia, pekonia, papuja ja makkaranpala. Näillä eväillä oli hyvä lähteä krokotiileja katsomaan.  Hyppäsimme safari autoon ja opas piti pienen puheen ennen lähtöä ja kertoi hieman paikasta. Ensimmäiseksi kävimme pyörähtämässä pienellä pellolla, jossa näimme seeproja ja yhden pahkasian, eläimet olivat aika kesyjä, koska vierässä oli rakennustyömaa eikä eläimet välittäneet työntekijöistä tai työmaan äänistä. Tämän jälkeen suuntasimme krokotiili altaille. Ensimmäisissä altaissa oli pieniä krokotiileja ja niitä oli aivan altaan täydeltä. Seuraavissa altaissa oli jo hieman isompia krokotiileja ja ne olivat hieman harvemmassa. Oppaamme pysähtyi yhden hallin pihassa, ja kävi hakemassa krokotiilin munia, hän kertoi myös kuinka krokotiilin munat pitää pitää koko haudonnan ajan samassa asennossa tai krokotiili ei kuoriudu.
Rakennustyömaa

Seeprat eivät paljoa ihmisistä välittäneet

Pahkasika Seeprojen kanssa samalla pellolla

Ensimmäisten altaiden krokotiilit olivat pieniä

Tässä kaikista pienimpiä krokotiilejä

Opas esitteli krokotiilien munia

Seuraavaksi siirryimme vähän isommalle "altaalle" eli luonnon alue missä oli useita lampia, missä oli täysikasvuisia krokotiileja. Alueella käydään syöttämässä krokotiilejä ja opas kertoi että yksi voi syödä päivässä noin. 20kg lihaa. Alueella oli myös muutama krokotiili joka häiriintyi meistä ja alkoi lähestymään autoa, näitä tilanteita varten oppaalla oli keppi mukana millä sai tökittyä krokotiilit pois. Kun olimme päässeet tien loppuun opas nousi pois autosta, ja alkoi kertomaan lisää krokotiileistä. Hän kertoi mm. kuinka krokotiilit eivät hyökkää ihmisten päälle maalla jos ei mene liian lähelle tai häiritse muuten niitä, mutta vedessä ne hyökkäävät herkemmin ja siitä on melkein mahdotonta selvitä. Tämän jälkeen lähdimme samaa reittiä takaisin hotellille.
Täysikasvuinen krokotiili

Ensimmäinen liikkessä ollut krokotiili

Vähän isompi yksilö
Haikara samalla aluella
Aamupäivä meni uidessa ja aurinkoa ottaessa. Tänään söimme lounaan hotellilla, itse päätin syödä krokotiilia vartaassa riisillä ja paistetuilla kasviksilla, oli kyllä tosi hyvää. Lähdimme vähän lounaan jälkeen veneretkelle järvelle. Vedessä näkyi paljon n. 50 vuotta vanhoja puunrunkoja pystyssä. Alue padottiin vuonna 1962, ja nämä rungot on siltä ajalta säilyneet, normaalisti runkoja ei näkyisi mutta veden pinta on normaalia alempana. Järvellä näkyi jonkinverran kalastajia, jotka olivat mm. tarkistamassa verkkoja joita järvellä oli paljon verkonmerkeistä päätellen. Matkan puolessa välissä pääsimme käymään yhdellä saarella, jossa olisi ollut myös mahdollisuus majoittua. Siellä oli oleskelutila, keittiö ja muutamia telttoja. Paikalla oli myös yksi mies joka pitää saaresta huolta. Kiersimme hieman alueella ja opas esitteli telttoja meille. Kun lähdimme saarelta takaisin hotellille päin näimme Impaloja ja Pahkasikoja rannalla, vedessä oli myös muutama krokotiili. Matkan varrella tuli vastaan kalastajia, jotka olivat lähdössä järveltä. Kun pääsimme perille meitä odotti pahkasika hotellin pihalla, joka oli myös kesy eikä välittänyt ihmisistä juurikaan. Loppu ilta menee varmaan mökissä, koska sähköjä ei ole.